dissabte, 21 de gener de 2012

10 coses que no has de fer quan t'inicies en el marketing online




Internet està plena de blocs d'especialistes en màrqueting 2.0, amb consells sobre com optimitzar les teves campanyes, assolir el màxim rendiment, reduir el seu cost, etc.

Aquest post persegueix tot el contrari. Del meu conjunt d'experiències en màrqueting miraré de recollir les 10 accions que no has fer quan t'inicies en el món del màrqueting 2.0.


  1. No fer un seguiment recurrent.
    El primer error és iniciar una campanya de màrqueting i després no fer-ne el seguiment. Totes les campanyes han d'estar vigilades de prop. Cal controlar el seu cost, el seu ROI (retorn de la inversió), el possible potencial...
  2. No definir un pressupost màxim.
    Crear una campanya i no definir un límit de presupost o definir un límit més elevat del que pots fer-ten càrrec és un error. A final de mes pots sorprendre't amb el resultat. Respecte aquest punt tinc una bona annècdota amb un competidor de tusclasesparticulares que va fer una fugaç però contundent inversió en publicitat durant un mes. En futurs post ho explicaré.
  3. No definir el segment correcte dels teus usuaris objectius.
    Aquesta també és una errada molt comuna. Imaginem que la meva activitat és vendre cotxes de luxe (de més de 60.000 euros) i inverteixo en paraules com ara "cotxes barats", per tot "cotxes". D'aquesta manera realitzaré una inversió molt elevada i acabaré per llençar els diners, perquè arribaré a molts usuaris que difícilment estaran interessats en els meus serveis de luxe.
  4. No ser conscient d'en què estàs invertint.
    Et pots trobar amb aquest problema sobretot si utilitzes Adwords. Defineixes un segment, fins i tot un conjunt de paraules clau, i després poses el mode automàtic. Malgrat que Google t'ofereix molt de reporting del seu buscador, no t'ofereix el mateix de la seva xarxa Display, amb la qual cosa no saps quins suports t'estan funcionant millor.
  5. No saber fer marxa enrere.
    Has de saber que equivocar-te invertint en algun suport o paraula és el més natural del món. Però has d'acceptar que comets errors. Almenys en el meu cas aprenc del sistema prova-error. Per aquest motiu has de ser capaç d'adonar-te ràpidament del que fas malament i deixar d'invertir-hi.
  6. Tornar-te depenent.
    La publicitat enganxa, te'n tornes depenent fàcilment perquè et dóna el que necessites si hi inverteixes. Però compte, no ens hem de tornar addictes. La teva empresa, el teu projecte, la teva web, necessita publicitat, però no pots oblidar que ha de ser una inversió i, una vegada finalitzada la campanya, has de continuar obtenint resultats. Per això és tan important fer branding. 
  7. Rodejar-te de falsos especialistes.
    Sense anar més lluny jo sóc aquí donant una classe de màrqueting (atenció, sóc una persona amb base tècnica, amb coneixements d'empresa, sí, però sense estudis de màrqueting). És molt fàcil que suposats "experts en publicitat" t'aconsellin malament i acabis llençant una gran quantitat de diners. 
  8. No saber obrir la ment.
    Hi ha vida després de Google Adwords. Existeixen models per clic (CPC), per impressió (CPM), per conversió (CPA) en moltes altres xarxes... No et centris només en Adwords. Et recomano que llegeixis un article que vaig publicar darrerament: com gestionar el teu espai publicitari.
  9. No aprendre res.
    Potser semblo radical, però si fas màrqueting i no aprens res és que et creus un gurú o no t'ho estàs prenent seriosament, és a dir que millor deixa-ho.
  10. No seguir-me.
    És broma. No sóc un expert en màrqueting, però la xarxa en va plena i és molt aconsellable que els segueixis i que estiguis sempre informat de les novetats i els consells que poden oferir-te.

De tota manera, si vols pots seguir-me a vegades dic alguna cosa interessant;)