diumenge, 15 de gener de 2012

Com gestionar amb responsabilitat el teu espai publicitari



Si tens un projecte web segurament voldràs obtenir un mínim de rendibilitat a curt termini, ja que probablement hauràs invertit una gran quantitat de temps, esforç i diners.

Actualment la solució més ràpida, coneguda i extesa és el programa Adsense de Google (tot i que existeixen altres grans solucions detallades al final d'aquest article).

Abans de continuar llegint hi ha tres conceptes que has de tenir clars:
  1. Suport / Publisher. S'entén per suport una pàgina web o recursos on poder mostrar publicitat. És a dir, els suports reben diners per mostrar publicitat en el seu espai.
  2. Anunciant / Advertiser. Qui inverteix diners per fer publicitat dels seus productes.
  3. Campanya. És una acció publicitària. És a dir, una empresa pot tenir una campanya orientada a vendre els seus productes i una altra campanya orientada a fer marca.




Funcionament d'Adsense

Adsense és la tecnología que els suports poden utilizar per mostrar publicitat. Una vegada hagis començat a utilitzar Adsense, aquest comença a comptabilitzar el número de clics que els teus usuaris fan sobre cada campanya.

Principalment, Adsense obté les seves campanyes d'anunciants del programa Adwords de Google.
La forma com Adsense mostra publicitat en els seus suports és a través d'una subhasta. Adsense s'encarrega de mostrar aquelles campanyes que obtenen un millor rendiment en el teu web o aquelles que estan disposades a pagar més. D'aquesta manera maximizaràs els teus beneficis.

¿Ets conscient del que implica insertar publicitat?

Fins aquí semblava molt bonic. Insertes Adsense al teu web i comences a guanyar euros...
Però abans de posar Adsense al teu web hauries de fer-te les següents preguntes:
  1. Per quina quantitat estàs disposat a vendre un usuari o client?
  2. Quina quantitat estàs disposat a pagar per un usuari o client?
  3. Quin espai estàs disposat a cedir? Espai que vens, espai que perds.
L'única finalitat d'aquestes preguntes és que entenguis que estàs venent el teu usuari a una altra empresa. Un usuari té més o menys valor depenent del web que tinguis, de les accions que estigués disposat a realitzar, de la rendibilitat que poguéssis obtenir d'ell a curt i llarg termini...

Per això, hauries de fer una anàlisi de:
  1. Quina rendibilitat mitjana obtens de cada usuari? No només a curt termini...
  2. Quins espais són aptes per a publicitat? Per exemple, en un carret de la compra no posaràs publicitat, oi? O potser sí, si és una publicitat d'un banc que no t'impacta gaire i paga el suficient.

Imaginem que has realitzat l'anàlisi anterior i estàs disposat a vendre usuaris en determinades zones del teu web, però esperes obtenir almenys 50 cèntims d'euro per cada usuari que vens.

A partir d'aquest moment, utilitzis la xarxa que utilitzis, Adsense o alternativa, analitza el funcionament de les campanyes. Quant reps per cada clic o usuari venut? Quants usuaris has venut? Quant ingresses per cada mil impressions? Però sobretot, sobretot, no oblidis que el més important ets tu:


CONTROLA LES TEVES RÀTIOS INTERNES:
VENDES, CONVERSIONS, PÀGINES VISTES, ABANDONAMENTS, VELOCITAT...

Si el teu web baixa de rendiment, si els usuaris tenen una baixa experiència d'usuari, si no vens el que venies... hauràs ingressat diners en concepte de publicitat, però el teu projecte mor.


El meu consell: analitza quina xarxa publicitària et convé més

Existeixen diferents models de publicitat:
  1. CPC - Cost per clic. Usuari que clica a la teva publicitat, ingrés que perceps.
  2. CPM - Cost per mil. Rebràs una quantitat per cada 1.000 impressions que aconsegueixis, al marge dels clics que es realiztin.
  3. CPL - Cost per lead. Rebràs una major quantitat de diners si l'usuari que clica realitza, a més, una acció de conversió (compra, registre o el que es defineixi) sobre el portal de destí.
Adsense traballa amb CPC, tot i que et permet calcular el CPM equivalent.
Però Adsense no és l'única xarxa publicitària. Existeixen altres xarxes especialitzades en CPM o CPL, fins i tot especialitzades en un sector específic com el motor, l'educatiu, etc.

Planteja't quin model és el que més et convé. Cobrar per usuari venut (CPC), per usuari de qualitat (CPL) o per fer branding de marques (CPM).
Cada model té les seves avantatges i inconvenients, i depenent del model i sector en el que estiguis obtindràs resultats diferents.


Aspectes negatius que has de conèixer d'Adsense
  • Només rebràs la quantitat que et deguin quan superis els 100 euros d'ingressos.
  • El servei d'atenció al cliente (suports) no és personalizat. Has de buscar-te la vida en les seves FAQ. Vaig tenir unes incidències greus amb tusclasesparticulares.com i, finalment, vaig aconseguir posar-me en contacte amb ells, però gràcies a un contacte a Google.
  • No t'asseguren mai uns ingressos. Podràs tenir CPMs d'1 euro un dia i l'altre baixar a 50 cèntims.
  • Rebràs un justificant d'ingressos des d'Irlanda, és a dir, que hauràs de declarar aquest ingrés com una operació intracomunitària (més despesa del teu gestor).


Alternatives a Adsense que he provat i destacaria
  • Tradedoubler: model de pagament per lead. Pot ser interessant si els teus usuaris tenen un perfil acotat que s'adapta molt bé a una oferta d'algun dels teus anunciants. En el meu cas l'utilitzo puntualment, de forma complementària.
  • Coguan: model de pagament per CPM. En aquests moments estic començant a aconseguir-los i comprar-los amb Adsense. S'encarreguen de gestionar el teu espai publicitari analitzant quina xarxa publicitària ofereix les millors condicions per al teu web. El servei d'atenció al client és excel·lent.

Existeixen moltes altres alternatives com: Right Media, Zanox, adBrite... Algunes d'elles les acabaré provant i ja us explicaré.


Si t'agrada el que escric, comparteix-ho y segueix-me a twitter ;)

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada